Hieronder beantwoorden we een aantal vragen die ons vaak gesteld worden.
Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Het attest geeft ook advies over hoe deze materialen veilig kunnen worden beheerd of verwijderd.
De kostprijs van het attest is afhankelijk van de grootte van de woning en van het aantal staal-analyses. Deze varieert van €300 tot €850. Factoren die de prijs beinvloeden zijn de omvang van de te inspecteren gebouwen, de ouderdom van de woning en het aantal monsternames en labo-analyses. De openbare vlaamse afvalstoffen maatschappij (OVAM) rekent een retributie aan van €50 voor de afgifte van het attest en de certificatieinstelling rekent een bedrag aan van €35 per attest.
Om een duidelijker beeld te krijgen van de prijs kan je altijd een vrijblijvende offerte aanvragen.
Afhankelijk van de grootte van de woning neemt de inventarisatie 1u30 tot 2u in beslag.
Zie de website van OVAM.
Enkel een asbestdeskundige die door OVAM erkend is.
Een asbestattest is wettelijk verplicht bij de overdracht of verkoop van een toegankelijke constructie die voor 2001 weg gebouwd. De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de koper van het pand bij de ondertekening van de compromis.
Vanaf 2025 wordt het asbbestattest ook verplicht voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw. Indien je dus jouw appartement verkoopt of schenkt zal je twee asbestattesten nodig hebben. Een attest voor het appartement en een attest voor de gemeenschappelijke delen.
Het asbestattest is verplicht voor elke woning, appartement, garage dat verkocht of geschonken wordt in Vlaanderen.